Varmepumpemarkedet - kommunikationsanalyse

Udbredelsen af varmepumper i Danmark går generelt for langsomt. Analyser viser, at potentialt er større end de ca. 5.000 nye varmepumper, som installeres årligt. Dermed gå Danmark, og en del boligejere, glip af markante energibesparelser.

På baggrund af indledende overvejelser mellem Energistyrelse, Dansk Energi og Det Økologiske Råd, og en dialog med flere af markeders aktører, er der enighed om, at den boligejerrettede kommunikation om varmepumper fra markedets aktører ikke er optimal. Dette hindrer en ambition om at få udskiftet de forurenende oliefyr, som stadig fungerer som den primære opvarmningskilde i mange husstande.

Denne rapport er udarbejdet som et vigtigt element i en fælles indsats for at øge udbredelsen af varmepumper i Danmark. Således belyser rapporten den nuværende kommunikation om varmepumper blandt de forskellige aktører på varmepumpemarkedet. På den baggrund udabrejdes en kommunikationsfaglig anbefaling til forbedring af kommunikationen, samt en vurdering af muligheder for fælles indsatser blandt markedets aktører.

Varmepumpemarkedet Kommunikationsanalyse
Udgivet
2015